Mathilde Øverland er en relativt lykkelig folkemusikkdanser fra jazzbyen Molde, bosatt i Oslo. Hun er en av totalt fire utdanna med BA i Utøvende tradisjonsdans fra NTNU i Trondheim og Ole Bull Akademiet på Voss. Mathilde er med i Hildur Dansekompani og kunstnerkollektivet FOLK, og gjør også ulike duoprosjekter med musikerne Jon Brodal, Hilde Fjerdingøy og Christian Cuadra. Hun har vært prosjektleder med kunstnerisk og faglig ansvar i det treårige folkedansprosjektet Bygda Dansar Akershus (forestillingene MITT DISTRIKT med Marie Bergby Handeland og Konglomerat under veiledning av Rom for Dans). I alt arbeid jobber Mathilde med å videreutforske hva tradisjon og tradering (læring av tradisjon) er, og å bruke dette i ulike uttrykk. Som utøver, kunstner og danselærer er hun interessert i det organiske/ spontane aspektet og som ligger implentet i tradisjonen. Forholdet mellom levende musikk og dans er også sentralt - hennes arbeider inkluderer alltid kompetente folk med instrumenter, som gjerne utfordres.
Ei liste over Mathildes ujevnlige praxiser, i alfabetisk rekkefølge: Fri dans på festivaler og byen, gammeldans, halling, herming, improvisasjon med levende musikk, jodling, konsertlytting, kveding, moldedisco, ræpp, shaking, skriving, springar, verktøy fra Rosalind Crisp og yoga. På PRAXIS høsten 2017 vil jeg dele en utforskning av de grunnleggende gjøringene: å lytte, å se og å herme. Disse er grunnlaget for traderinga i folkemusikk og folkedans, og all utforskning forøvrig. Noe levende musikk må vi også ha med i gjøringa. Det skal bli kjekt å prøve ut dette ilag med folk som har andre referanser! Ta gjerne på noe rart eller vakkert. |